Vigsel

Församlingen är med vid de stora ögonblicken. Då vi med glädje firar tillsammans med brud och brudgum, är församlingen med genom prästen som förmedlar Guds välsignelse.
Efter att paret bokat vigsel, ringer prästen och kommer överens om vigselsamtal och övning. Med kantorn kommer ni närmare överens om musiken.
Vigseln förrättas oftast i kyrkan, men vigseln kan också ske på annan plats eller utomhus. Förutom till Grankulla kyrka, kommer prästen också gärna och viger grankullapar i någon av de andra kyrkorna i huvudstadsregionen. Särskilt för sommarbröllop är det bra att vara ute i god tid med att boka vigseltid i en kyrka.

Hindersprövning och bokning av vigsel

Före vigseln behöver ni göra en hindersprövning. Den går att göra elektroniskt via länken nere till höger. På församlingskansliet går det bra att komma överens om tidpunkt, plats, vigselpräst och kantor.

Förslag till vigselformulär

Ingångsmusik
Inledningsord
Bibelläsning Höga visan 8:6-7 (Brudfrämma)
Tal
Bibelläsning 1 Kor 13: 1-2, 4-7,13 (Bestman)
Frågorna
Ringbön
Stadfästelse och välsignelse
Solosång
Förbön och Fader vår
Herrens välsignelse
Utgångsmusik

Välsignelse

En man och en kvinna som vigts genom civilvigsel kan få sitt äktenskap välsignat. I praktiken går det till ungefär som vid en kyrklig vigsel. Den största skillnaden är att den juridiska delen inte är med eftersom paret redan gift sig.

Förslag till välsignelseformulär

Ingångsmusik
Inledningsord
Bibelläsning Höga visan 8:6-7 (Brudfrämma)
Bön
Bibelläsning 1 Kor 13: 1-2, 4-7,13 (Bestman)
Tal
Frågorna

Välsignelse av makarna
Solosång
Förbön och Fader vår
Herrens välsignelse
Utgångsmusik

Förbönsstund

Livskamraten och ett parförhållande hör till de stora glädjeämnena i livet, som man kan glädjas över och be för i flera livsskeden. Man kan ordna en förbönsstund för såväl gifta par som för de som registrerat sitt parförhållande. Tillsammans med prästen går det bra att komma överens närmare om hur paret önskar att en förbönsstund gestaltas. En förbön kan ordnas tillsammans med andra eller helt enskilt med paret.

T.ex. i samband med äktenskapets årsdagar är det möjligt att ha ett tillfälle där man gläds över sitt äktenskap och man ber för paret som minns de äktenskapslöften man gett.

Vigsel

Äktenskapet är liv tillsammans, att vara med varandra i vardag och fest. Det är att stå upp och offentligt säga att ni väljer varandra.

Läs mer om bröllopet

E-tjänst för hindersprövning http://hindersprovning.fi/

Hindersprövning

Hindersprövningen kan göras tidigast 4 månader och senast 8 dagar innan vigseln. Hindersprövningen kan också göras vid magistraten eller via länken nedan.

Vid ansökan om hindersprövning kan ni samtidigt komma överens om ni vill ha lysning i kyrkan. Den är frivillig och sker vanligtvis i församlingens gudstjänst söndagen innan vigseln.